وبلاگ

بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

فهرست مطالب

بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران، یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در پیدا کردن آن به مشکل بخورید و در بیشتر موارد مشکلات مختلفی به دلایلی مانند افزایش سن میتواند در افراد بروز کند. کاهش شنوایی یکی از این مشکلات است. گاهی اوقات پزشک ممکن است از شما درخواست انجام آزمایش شنوایی کند. آزمایش‌های شنوایی روشی هستند که پزشکان برای اطمینان از سلامت و عملکرد صحیح گوش‌های شما استفاده می‌کنند. کلینیک‌ها و مراکز شنوایی سنجی از نظر نوع و کیفیت خدمات ارائه شده، تنوع بسیاری دارند. سمعک اکسیر یکی از بهترین شنوایی سنجی در غرب میباشد تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای رفع نیازهای شنوایی‌تان کمک کند.

بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

شنوایی سنجی چیست؟

شنوایی سنجی یا ادیومتری به روش‌ها و آزمون‌هایی گفته می‌شود که توسط متخصص شنوایی‌شناس برای ارزیابی توانایی شنیداری افراد در فرکانس‌ها و شدت‌های مختلف صدا انجام می‌شود. در واقع، هدف این فرآیند، بررسی عملکرد سیستم شنوایی فرد و تشخیص وجود یا عدم وجود اختلالات شنوایی است. در طی آزمایش‌های شنوایی سنجی، علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود اختلال، محل دقیق آسیب یا اختلال در سیستم شنوایی نیز مشخص می‌شود. با توجه به نتایج این ارزیابی، پزشک متخصص یا ادیولوژیست می‌تواند درمان‌های لازم، از جمله تجویز سمعک مناسب را برای بیمار در نظر بگیرد و به بهبود کیفیت زندگی او کمک کند.

مراحل شنوایی سنجی

امواج صوتی با ورود به گوش خارجی و عبور از کانال شنوایی، به پرده گوش می‌رسند و باعث ارتعاش استخوانچه‌های کوچک گوش میانه می‌شوند. سپس این ارتعاشات به سمت کولیکولوس تحتانی در مغز میانی حرکت می‌کنند. کولیکولوس تحتانی، اطلاعات شنوایی را با اطلاعات محدود از سایر بخش‌های مغز ترکیب کرده و در رفلکس‌های غیرارادی مانند واکنش به صداهای ناگهانی نقش دارد.

درک اولیه صدا در قشر شنوایی اولیه رخ می‌دهد. در نزدیکی این قشر، ناحیه ورنیکه قرار دارد که نقش مهمی در تفسیر صداها و درک کلمات گفتاری ایفا می‌کند.

تست های در بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

تست شنوایی سنجی میتواند شامل بررسی عملکرد گوش خارجی، میانی، داخلی یا عصب شنوایی باشند که هر یک نام تخصصی خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع تست‌های شنوایی سنجی قابل انجام در مراکز شنوایی سنجی غرب تهران می‌پردازیم:

  • تست ادیومتری تن خالص (Pure Tone Audiometry): این تست برای ارزیابی آستانه شنوایی در فرکانس‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • تست ادیومتری گفتاری (Speech Audiometry): این تست برای ارزیابی توانایی فرد در درک گفتار استفاده می‌شود.
  • تمپانومتری (Tympanometry): این تست برای ارزیابی عملکرد گوش میانی و پرده صماخ استفاده می‌شود.
  • رفلکس آکوستیک (Acoustic Reflex): این تست برای ارزیابی رفلکس عضلات گوش میانی در پاسخ به صداهای بلند استفاده می‌شود.
  • ETFT (Eustachian Tube Function Test): این تست برای ارزیابی عملکرد شیپور استاش (لوله ارتباطی گوش میانی با حلق) استفاده می‌شود.
  • تست ABR (Auditory Brainstem Response): این تست برای ارزیابی عملکرد عصب شنوایی و مسیرهای عصبی شنوایی در ساقه مغز استفاده می‌شود.
  • تست OAE (Otoacoustic Emissions): این تست برای ارزیابی عملکرد سلول‌های مویی خارجی گوش داخلی استفاده می‌شود.
  • تست ECOG (Electrocochleography): این تست برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی و عصب شنوایی استفاده می‌شود.
  • تست‌های تخصصی سرگیجه: این تست‌ها برای تشخیص علت سرگیجه و ارزیابی عملکرد سیستم تعادلی استفاده می‌شوند.
  • تست VNG (Videonystagmography): این تست برای ارزیابی حرکات چشم و تشخیص اختلالات سیستم تعادلی استفاده می‌شود.
  • تست کالریک (Caloric Test): این تست برای ارزیابی عملکرد سیستم تعادلی با استفاده از تحریک گرمایی یا سرمایی گوش داخلی استفاده می‌شود.
  • مانورهای تشخیصی و درمانی: این مانورها برای تشخیص و درمان برخی از انواع سرگیجه استفاده می‌شوند.

با انجام این تست‌ها در بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران، می‌توان به تشخیص دقیق و درمان مناسب مشکلات شنوایی و تعادلی دست یافت.

مراحل بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

انواع نتایج شنوایی سنجی در بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران

نتایج حاصل از تست‌های شنوایی‌سنجی، وضعیت شنوایی فرد را از نرمال تا کم‌شنوایی عمیق نشان می‌دهد. این دسته‌بندی بر اساس میزان فرکانسی است که فرد قادر به شنیدن آن است و معمولاً در پنج دسته قرار می‌گیرد:

  • شنوایی طبیعی یا نرمال: در این حالت، فرد قادر به شنیدن فرکانس‌های کمتر از ۲۵ دسی‌بل است.
  • کم‌شنوایی خفیف: فرد فرکانس‌های بین ۲۵ تا ۴۰ دسی‌بل را می‌شنود.
  • کم‌شنوایی متوسط: فرد فرکانس‌های بین ۴۱ تا ۶۵ دسی‌بل را می‌شنود.
  • کم‌شنوایی شدید: فرد فرکانس‌های بین ۶۶ تا ۹۰ دسی‌بل را می‌شنود.
  • کم‌شنوایی عمیق: فرد فقط فرکانس‌های بالای ۹۰ دسی‌بل را می‌شنود.

لازم به ذکر است که هر چه میزان دسی‌بل فرکانس دریافتی در فرد بالاتر باشد، نشان‌دهنده شدت بیشتر کم‌شنوایی است.

بهترین شنوایی سنجی کودکان در غرب تهران

 

کودکان درک دقیقی از شنوایی ندارند و در صورت وجود اختلال، واکنشی نشان نمی‌دهند مگر اینکه درد یا گرفتگی در گوش‌هایشان احساس کنند. به همین دلیل، بررسی شنوایی نوزادان در همان روزهای ابتدایی زندگی بسیار حائز اهمیت است. این آزمایش که به عنوان غربالگری شنوایی نوزادان شناخته می‌شود، به تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی و درمان به موقع آن‌ها کمک می‌کند.

درمان به موقع مشکلات شنوایی در نوزادان، از بروز مشکلات بعدی در یادگیری زبان و برقراری ارتباط جلوگیری می‌کند. علاوه بر شنوایی، بینایی و سایر حواس کودک نیز باید به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار گیرند. در سن ۳ سالگی، علاوه بر تست‌های شنوایی، انجام تست‌های گفتاری نیز برای کودک ضروری است. برای سنجش شنوایی در غرب تهران، تست‌های OAE و ABR انجام می‌شوند که به بررسی کامل عملکرد شنوایی کودک کمک می‌کنند.

بهترین شنوایی سنجی در غرب تهران برای کودکان

نکات مهم درباره شنوایی سنجی

  • بهترین شنواسنجی در غرب تهران دارای مجوز های لازم از وزارت بهداشت، دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، نمایندگی بهترین مدل‌های سمعک میباشد.
  • برای خرید سمعک میتوانید به فروشگاه آنلاین سمعک اکسیر یک سری بزنید.
اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

با ما در ارتباط باشید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.