برند سمعک ای ام جزو یکی از اولین تولید کنندگان سمعک های دیجیتالی در اوایل قرن بیستم محسوب می شود و نام این برند مخفف عبارت Auditus Melior که در زبان لاتین به معنای شنوایی بهتر می باشد.

شرکت ای ام اولین سمعک های خود را در قالب سمعک های جیبی آنالوگ تولید کرد که بین دهه های 40 و 70 میلادی جزو پرفروش ترین مدل های سمعک در دنیا بود.

در نهایت این کمپانی آلمانی پس از دهه ها تولید سمعک های دیجیتالی مختلف در دو شکل پشت گوشی و داخل گوشی توسط کمپانی بزرگ سیوانتوس که برند سمعک زیمنس یکی از مجموعه های آن است خریداری شد.

به همین دلیل برند سمعک ای ام از نظر تکنولوژی و ظاهر تفاوت زیادی با سمعک زیمنس ندارد چرا که تحت قوانین و نظارت یک کمپانی(سیوانتوس)تولید می شود.

در ادامه درمورد ویژگی ها و انواع سمعک های ای ام توضیح خواهیم داد.

ویژگی های سمعک ای ام

  • دیجیتال هوشمند

تمامی سمعک های ام که از سال 2018 تولید شده اند و از نوع سمعک های هوشمند هستند و بدون نیاز به فشردن دکمه تغییر برنامه به صورت اتوماتیک خود را با محیط تطبیق می دهند.همچنین با توجه به دارا بودن مدار تراکمی جلوی اسیب به گوش در هنگام شنیدن صداهای بلند را می گیرند.

  • ضدآب

تمامی سمعک های ای ام IP68  و IP67  بوده و در مقابل آب مقاومت بالایی دارند.

  • وایرلس

سمعک های ای ام جدید همگی وایرلس بوده و قابلیت اتصال به سمعک دوم و یا موبایل و لوازم جانبی را دارند.

  • دارای ولوم تغیر صدا

خیلی از کمپانی های تولید کننده سمعک ولوم تغییر شدت صدا را بر روی محصولات خود برداشته اند اما برند ای ام کماکان دکمه تغییر صدا را بر روی محصولات جدید خود تعبیه کرده تا ظاهر و عملکرد کلاسیک حفظ شود.

  • تکنولوژی حذف سوت

در سمعک های جدید ای ام نباید نگران سوت زدن سمعک باشید چرا که با تکنولوژی حذف سوت این برند که نویز کنسلر نام دارد به هیچ عنوان صدای سوت سمعک را نخواهید شنید.

خرید سمعک ای ام

جهت خرید سمعک های ای ام در ابتدا باید به یک کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید تا شنوایی شما توسط ادیولوژیست بررسی شود.بعد از بررسی درجه شنوایی درمانگر به شما مشاوره خواهد داد که چه نوع سمعکی برای شما مناسب می باشد و در مرحله اخر سمعک مناسب از برند ای ام یا برندهای دیگر برای شما تجویز خواهد شد.

انواع سمعک های ای ام

سمعک های ام انواع مختلفی دارند که در سه سطح قدرتی استاندراد قوی و فوق قوی تولید می شوند تا تمامی درجات مختلف کم شنوایی را پوشش دهند.ما در این مقاله آن ها بر اساس شکل و نسل تکنولوژی به ترتیب جدیدترین نسل ها در دو قالب سمعک های داخل گوشی و سمعک های پشت گوشی بررسی خواهیم کرد.

سمعک داخل گوشی ای ام

سمعک های داخل گوشی ای ام به دو صورت سفارشی و از پیش ساخته تولید می شوند در مدل سفارشی قطعات سمعک شامل میکروفن رسیور پردازشگر و…. وارد قالب گوش ما می شود و به صورت سفارشی و تخصصی سمعک داخل گوشی متناسب با شکل مجرای گوش شما ساخته می شود.

در مدل پیش ساخته سمعک ای ام از قبل تولید شوده و همانند هندزفری دارای پوشش سیلیکونی با سایز های مختلف می باشد که درون گوش شما قرار می گیرد.مدل های آماده سمعک ای ام ترجیحا توصیه نمی شود و بهتر است که از مدل های سفارشی با استفاده از قالب گیری استفاده شود.

سمعک داخل گوشی ای ام

سمعک های داخل گوشی ای ام از نظر نسل تکنولوژی دارای مدل های مختلف می باشند:

سمعک داخل گوشی ای ام AM XTM P12:

این مدل سمعک ای ام در سال 2024 جزو پیشرفته ترین مدل های سمعک های داخل گوشی ای ام بوده که دارای تکنولوژی های پیشرفته ای از جمله قابلیت اتصال وایرلس دو سمعک با هم،تکنولوژی فیدبک گیری 2 لایه جهت اطمینان بخشی بیشتر در حذف سوت،قابلیت اتصال به لوازم جانبی و اپلکیشن موبایل،سیستم کاهش نویز محیط جهت بالارفتن قدرت تشخیص کلمات و در نهایت دارای 48 کانال تراکمی  و 12 مجرای تغییر صدا جهت تنظیم بهتر سمعک می باشد.

سمعک داخل گوشی ای ام AM XTM P8

مدل P8  ای ام یک سطح پایین تر از مدل P12  قرار دارد و دارای 8 باند مختلف تنظیمی می باشد که دارای تکنولوژی وایرلس اتصال دو سمعک،تکنولوژی فیدبک گیری جهت حذف سوت،سیستم کاهش نویز محیط و قابلیت اتصال به لوازم جانبی می باشد.

سمعک های داخل گوشی ای ام AM CIC XTM P6

سمعک های نامرئی  یا داخل گوشی ای ام P6  دارای سیستم حذف سوت و تکنولوژی کاهش نویز محیط جهت درک بیشتر گفتار می باشند.این سری از سمعک های ای ام نیز همانند مدل های دیگر با استفاده از قالب گیری و به صورت سفارشی ساخته می شوند.

سمعک های داخل گوشی ای ام AM CIC XTM P4

این نسل از سمعک های داخل گوشی ای ام را تقریبا می توان جزو اولین نسل های داخل گوشی در نظر گرفت که تکنولوژی ساده ای دارند.کسانی که به دنبال سمعک داخل گوشی ای ام ارزان قیمت می باشند می توانند این مدل را در کلینیک شنوایی سنجی و سمعک اکسیر تهیه نمایند.

سمعک های داخل گوشی ای ام AM CIC XTM P4

سمعک های داخل گوشی XTM IF CIC

به سمعک های داخل گوشی تولید کمپانی ای ام که نیازی به قالب گیری ندارندIF گفته می شود که دارای نسل های P12,P8,P6,P4 می باشند.این مدل از سمعک های ای ام برای کسانی که تمایلی به قالب گیری گوش ندارند مناسب می باشد.

سمعک های داخل گوشی XTM IF CIC

سمعک پشت گوشی مرسوم با قالبBTE و سمعک های پشت گوشی ریک(سیم نازک بدون قالب)RIC ای ام:

سمعک های پشت گوشی ای ام به دو صورت ظاهر معمولی BTE  و سیم نازک RIC  تولید می شوند که تفاوت های ویژه ای دارند.اینکه کدام مدل برای شما مناسب تر است بستگی به نوار گوش شما دارد و ادیولوژیست پس از انجام فرایند ارزیابی شنوایی می تواند در انتخاب نوع سمعک پشت گوشی مناسب به شما مشاوره دهد.

تمامی سمعک های پشت گوشی دارای نسل های P4 الی P12  می باشند که در 4 قدرت مختلف استاندارد،متوسط،قوی و فوق قوی تولید می شوند تا درجات مختلف کم شنوایی را از درجه خفیف تا خیلی شدید و عمیق پوشش دهد.

سمعک های پشت گوشی ای ام همگی ضدآب می باشند تا نگرانی کاربر جهت خراب شدن سمعک توسط نفوذ آب برطرف شود.

سمعک های ریک ای ام فقط در دو نسل P8  و P12 تولید می شوند.

سمعک پشت گوشی سمعک ای ام

سمعک پشت گوشی ای ام AM BTE XTM P12

این نسل جدیدترین سمعک پشت گوشی ای ام محسوب می شود که دارای تکنولوژی های اتصال وایرلس دو گوشی،سیستم حذف سوت قدرتمند پیشرفته،میکروفن جهت یاب و منبع یاب صدا،تکنولوژی کاهش نویز هوشمند جهت درک بهتر صحبت های دیگران و 12 کانال مختلف جهت رزولوشن بالاتر صدا در تنظیم سمعک می باشد.این سمعک ها در قدرت های مختلف تولید می شوند و برای تمامی درجات کم شنوایی مناسب می باشند.

همچنین این نسل از سمعک های دیجیتالی ای ام قابلیت اتصال به لوازم جانبی مختلف را دارد و با کامپیوتر توسط ادیولوژیست تنظیم می شود.

سمعک پشت گوشی ای ام AM BTE XTM P8

سمعک ای ام P8  دارای 8 کانال تنظیمی مختلف بوده که با سیستم های حذف سوت و کاهش نویز محیط و همچنین دایرکشنالیتی هوشمند میکروفن حس آرامش را در شنیدن به کاربر سمعک القا می کند.این مدل سمعک یک نسخه قدیمی تر از نسخه ذکر شده یعنی P12  محسوب می شود.

قابلیت اتصال به لوازم جانبی مثل ریموت کنترل یکی دیگر از قابلیت های این سمعک می باشد

سمعک پشت گوشی ای ام  (AM BTE P6)

سمعک های پشت گوشی ای ام P6  دارای تکنولوژی های ساده تری نسبت به مدل های ذکر شده می باشد از جمله تکنولوژی حذف سوت ساده و تکنولوژی کاهش نویز محیط و همچنین دکمه تغییر 4 برنامه محیطی به صورت دستی و غیر اتوماتیک.سمعک ای امP6  همچنین دارای دکمه کم و زیاد کردن صدا می باشد که به کاربر این امکان را می دهد تا به صورت دستی بلندی صدای سمعک را تغییر دهد.

قیمت سمعک ای ام

اولین و مهمترین عامل در تعیین قیمت سمعک های ای ام تکنولوژی و سطح کیفیت آن است هرچقدر سمعک پیشرفته تر باشد قیمت آن بالاتر می رود.

عامل دوم شکل سمعک است معمولا در یک سطح تکنولوژی قیمت سمعک داخل گوشی کمی بالاتر از پشت گوشی است چرا که سمعک داخل گوشی نیاز به قالب گیری و ساخت پوسته و مونتاژ دارد.

نکات مثبت سمعک ای ام :

  • قیمت مناسب
  • کارایی آسان
  • ضدآب
  • وایرلس
  • دارای لوازم جانبی همچون ریموت کنترل
  • خدمات مناسب در ایران
  • برند معتبر بین المللی و مورد تایید انجمن شنوایی

نکات منفی سمعک ای ام:

  • تنوع پایین محصولات
  • تکنولوژی نسبتا ساده تر نسبت به مدل های دیگر
  • عدم اتصال مستقیم به موبایل جهت برقراری تماس
  • ظاهر نسبتا بزرگ در مدل های پشت گوشی

خلاصه مطلب:

کمپانی سمعک ای ام یکی از قدیمی ترین کمپانی های اروپایی در تولید سمعک محسوب می شود و اکنون این برند زیرمجموعه کمپانی بزرگ سیوانتوس در کنار برندهای معروفی همچون زیمنس آلمان(سیگنیا)و رکستون قرار گرفته است به همین دلیل ظاهر و تکنولوژی این برند شباهت بسیار زیادی به زیمنس آلمان دارد.

این برند سمعک های خود را در تمامی قدرت های مختلف جهت پوشش درجات مختلف کم شنوایی از درجه خفیف تا خیلی شدید تولید می کند.

همچنین این برند انواع سمعک ها را در سه شکل پشت گوشی معمولی،سیم نازک و داخل گوشی(نامرئی)تولید می کند تا نیاز کاربر را برطرف کند.